W związku z realizacją zagadnienia ,,Poznawanie państw europejskich –Francja, Anglia, Polska” zorganizowałyśmy spotkanie wigilijne z rodzicami , którego głównym celem było przedstawienie tradycji wigilijnych w poszczególnych krajach europejskich. Dzieci z mojej grupy wspólnie z rodzicami zaprezentowały polskie tradycje wigilijne.
SCENARIUSZ UROCZYSTOŚCI
POLSKIE TRADYCJE WIGILIJNE GRUPA 3-4 LATKI
CEL OGÓLNY
- kultywowanie tradycji bożonarodzeniowych w naszym kraju
CELE SZCZEGÓŁOWE
Dziecko :
- zna chociaż jedną potrawę wigilijną
- wie kiedy zaczyna się wieczerza
- zna i śpiewa z innymi kolęda
- potrafi wspólnie z rodzicami i kolegami przeżywać radość i zadowolenie ze wspólnej zabawy
Dzieci ubrane są: dziewczynki – białe bluzki, czerwone spódniczki chłopcy - białe koszulki, czerwone muszki i granatowe spodnie
Dzieci wchodzą przy dźwiękach kolędy .
Dziewczynka mówi wiersz „Jezus się narodzi przyjdzie między ludzi
Jezus się narodzi aby świat odkupić.
Ciesz się moja mamo dobra i kochana
Ciesz się mój tatusiu wciąż zapracowany.”
Dzieci śpiewają kolędę „ Przybieżeli Betlejem pasterze.”
Dzieci tańczą w parach przy piosence „ Jezuskowi tańczyć chcę.”
Jezuskowi tańczyć chcę daj mi obie rączki swe
Jedna ta druga ta dookoła raz i dwa.-2x
Rodzice kolejno przedstawiają tradycje związane ze Świętami Bożego Narodzenia:
I- rodzic – Punktem kulminacyjnym przeżyć adwentowych jest Wigilia Bożego Narodzenia.
Niemal w każdym domu ubiera się choinkę, która jest symbolem drzewa rajskiego.
Pod choinką ustawia się żłóbek dla upamiętnienia narodzenia Syna Bożego w Betlejem. (dziecko kładzie żłóbek pod choinkę)
II- rodzic- Według starodawnego zwyczaju gdy wzejdzie pierwsza gwiazdka spożywa się posiłek wigilijny zwany wieczerzą. Potrawy wigilijne są postne i liczba ich powinna być nieparzysta. Jak mówią dawne tradycje wśród wigilijnych potraw musi znajdować się:
- zupa grzybowa
- zupa migdałowa
- barszcz z uszkami
- kasza gryczana z sosem grzybowym
- kluski z makiem i miodem
- kapusta z grochem
- śledzie
- kutia czyli pszenica lub kasza z makiem i miodem
- deser: strucla makowa, piernik, pierniczki, łamańce i inne ciasta, kompot z suszonych owoców, kisiel owsiany lub żurawinowy.
III- rodzic- Znany jest powszechnie zwyczaj pozostawiania wolnego miejsca przy stole wigilijnym. Jest ono przeznaczone dla przygodnego gościa. Pozostawiając wolne miejsce przy stole, wyrażamy serdeczną pamięć o naszych bliskich, którzy nie mogą być z nami w tym dniu.
IV- rodzic- Powszechnie znany jest w Polsce zwyczaj wkładania siana pod obrusem na stół wigilijny, przy którym spożywana będzie wieczerza. Przypomina ono ubóstwo groty betlejemskiej i Maryi, która złożyła Jezusa na sianie w żłobie. (dziecko wkłada sianko pod obrus)
V- rodzic- Najważniejszym wydarzeniem wieczoru wigilijnego jest dzielenie się opłatkiem. Obrzęd ten oznacza wzajemne poświęcenie się jednych dla drugich i uczy, że ostatni kawałek chleba należy się bliźnim.
Dziecko mówi wiersz „ Podzielić się opłatkiem
powiedz mi co to znaczy?
To dobrze życzyć innym
i wszystko im przebaczyć
Przy wigilijnym stole-
Niech obcy gość zasiądzie
w Twoim rodzinnym domu
przy opłatku, kolędzie...
Wszyscy wspólnie rodzice z dziećmi śpiewają kolędę,, Pójdźmy wszyscy do stajenki”, a następnie składając sobie życzenia dzielą się opłatkiem i zasiadają do,, stołu wigilijnego”.
Opracowała : Agata Ryzop